Sinds september heeft de gemeente Noordoostpolder een sociaal loket. Hier kunnen inwoners met al hun zorgvragen en voor ondersteuning naar toe bellen of mailen. Kiymet van den Heuvel, medewerker van het sociaal loket: “Het sociaal loket is een laagdrempelig informatiepunt waar je advies kunt krijgen, wanneer je er zelf even niet uitkomt. We helpen inwoners bij uiteenlopende vragen. Bijvoorbeeld bij zorgen over de kinderen, een ander familielid of over geldzaken.”
De afgelopen weken belden heel wat inwoners naar het sociaal loket. Hoe hebben jullie deze mensen kunnen helpen?
Kiymet: “Dat is wisselend. Soms is alleen luisteren en het geven van een tip genoeg. Een andere keer verwijzen we iemand door. Zo belde er bijvoorbeeld een studente. Zij gaf aan dat ze haar zorgverzekering niet kon betalen. Ze kon ook niet rekenen op financiële hulp van haar ouders en vroeg of wij haar konden helpen. In het gesprek kwam naar voren dat zij wel studiefinanciering ontving, maar dat zij nog geen zorgtoeslag had aangevraagd, terwijl ze hier als student wel recht op heeft. Ik heb haar doorverwezen naar de Belastingdienst, zodat ze dit met terugwerkende kracht kon aanvragen.
Maar er bellen ook inwoners met hele complexe vragen. Bijvoorbeeld zorgen waar meerdere leden uit het gezin bij betrokken zijn, dan roepen we de hulp in van een procesbegeleider. Hij of zij gaat dan met de zorgvrager, gezinsleden en betrokkenen om tafel. Samen maken ze een gedragen plan met oplossingen voor de zorgvraag.”
“We nemen de tijd om echt te luisteren”
Kiymet vervolgt: “Voor alle vragen of zorgen nemen we de tijd om te luisteren. Wat speelt er echt en waarmee is de inwoner het best geholpen? Je wilt samen komen tot een oplossing die bij hem of haar past. Het is belangrijk dat de inwoner er vertrouwen in heeft.”
Ben jij op de hoogte van alle voorzieningen en regelingen in Noordoostpolder?
Kiymet lachend: “Ik ben inderdaad van de meeste voorzieningen en regelingen in Noordoostpolder op de hoogte. Dat is ook nodig om goed advies te kunnen geven of om goed door te kunnen verwijzen. Maar het gebeurt ook wel eens dat ik twijfel over wat het beste advies is aan een inwoner, dan houd ik ruggespraak met mijn collega’s. Mijn collega’s hebben allemaal verschillende achtergronden. Zo zit er bijvoorbeeld een financieel adviseur in ons team, maar ook een deskundige op het gebied van jeugdzorg en een adviseur op het gebied van de Wet maatschappelijke ondersteuning.”
“Wat ook nog leuk is om te vertellen dat we regelmatig organisaties uitnodigen die voorzieningen in Noordoostpolder aanbieden. Zo zijn we onlangs in gesprek geweest met medewerkers van welzijnsorganisatie Carrefour. Zo houden we elkaar scherp van wat er speelt en kunnen we inwoners het beste advies geven”, aldus Kiymet.
Wat is de meest gestelde vraag?
“De meeste vragen die we bij het loket tot nu toe krijgen zijn gerelateerd aan de Wet maatschappelijke ondersteuning. Je moet dan denken aan vragen als: ‘Mijn moeder kan niet meer boven komen in haar slaapkamer. Ik weet niet wat ik moet doen.’ Of ‘Ik merk dat mijn vader het huishouden niet meer zelf kan doen, wat moet ik doen?’. Maar ik wil benadrukken dat inwoners met alle zorgvragen welkom zijn hoor! Het maakt niet uit of het een grote of kleine vraag is. Bel naar het algemene nummer van de gemeente, 0527 633911 en vraag naar het sociaal loket of mail naar sociaalloket@noordoostpolder.nl”, aldus Kiymet.
Dienstverlening sociaal loket in coronatijd
Door de coronamaatregelen ziet ook de dienstverlening van het sociaal loket er anders uit dan de gemeente zou willen. We vragen inwoners en professionals om te bellen of te mailen. Zodra de maatregelen het toelaten richt de gemeente een ‘huiskamer’ in het gemeentehuis in. Hier kan dan iedereen makkelijk met een vraag binnenlopen. Kiymet, medewerker sociaal loket: “Maar voor nu geldt bel of mail ons. We willen voorkomen dat inwoners te lang met hun vraag blijven rondlopen.”