Bijzonder in Nederland en dichtbij de patiënt

Steeds vaker worden er sterke verbonden gesmeed in het zorglandschap. De realisatie van het gezondheidscentrum in Emmeloord is daarin uniek. Paméla Roersma, clustermanager bij de Antonius Zorggroep: ‘Patiënten krijgen in het gezondheidscentrum het totaalpakket: van ziekenhuis, thuiszorg, huisarts en ambulancezorg en van ggz, revalidatie en nierdialyse tot apothekerszorg. Je zit met de hele keten om tafel. We proberen zoveel mogelijk facetten van de zorg voor de inwoners van noordelijk Flevoland samen te brengen op één locatie. Dat is echt bijzonder in Nederland.’

Puzzelen met innovatie
‘Hoe giet je al die ideeën en partijen in één vorm waarbij iedereen zich goed voelt? Daar zitten we nu middenin. Het ontwerp moet niet alleen esthetisch mooi zijn en weergeven wat wij willen bereiken met het centrum, het moet vooral ook geschikt zijn om de komende decennia zorg te verlenen. Dat is soms een grote puzzel. We proberen te anticiperen hoe de zorg zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Hoe zet je innovatie binnen het gebouw in? En waar? Afgelopen jaar ontdekten we dat zorg op afstand verlenen, door middel van digitale middelen goed werkt. Het zijn complexe vraagstukken die we momenteel samen onderzoeken en beantwoorden. Daarin komen we steeds verder.’

Samenwerking
‘Tijdens de ontwerpfase van het gebouw stimuleren we tegelijkertijd ook steeds meer de onderlinge samenwerking. Naast dat zoiets ook moet groeien, zijn we daar dus ook al mee bezig. In verschillende werkgroepen worden alle partijen op verschillende niveaus vertegenwoordigd. Zo maken medewerkers alvast kennis met elkaar. Terugkijkend op het proces wat we al zijn doorlopen ben ik trots dat we steeds kortere lijnen hebben. Voorheen zochten we elkaar minder snel op. Tegenwoordig weten we elkaar eenvoudig te vinden en sparren we als ketenpartners met elkaar over zorginhoud. Uiteindelijk plukt de patiënt daarvan de voordelen.’

Zorg dichtbij
‘Zorg dichtbij brengen, dat is wat wij als Antonius Zorggroep willen. Dan moet je juist in de keten kijken wat mogelijk is. Ook in onze Koers geven we aan dat we de zorg zo dicht mogelijk bij de patiënt gaan organiseren, zodat zij zoveel mogelijk hun dagelijkse dingen kunnen blijven doen. We onderzochten wat de vraag is van de patiënt en wat er op de langere termijn op ons pad komt. Bijvoorbeeld de toenemende vergrijzing, krapte op de arbeidsmarkt en steeds meer patiënten met meerdere aandoeningen. Samenwerking met de verschillende zorgpartners waar een patiënt mee te maken krijgt, wordt daarom steeds belangrijker. Binnen het gezondheidscentrum is er straks één locatie waar je terechtkunt voor bijna elke zorgvraag.’

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen