“Voor het type chemobehandeling dat ik nodig had, zou ik steeds 3 dagen per week in het ziekenhuis moeten blijven,” vertelt Natalie Roffel (40) uit Emmeloord. Begin vorig jaar werd alvleesklierkanker bij haar geconstateerd. “Doordat ik mijn behandeling thuis met een PICC-lijn toegediend kreeg, kon ik deze kostbare tijd doorbrengen met mijn gezin. Hiervoor kwam het MTH-team van Zorggroep Oude en Nieuwe Land (ZONL) in beeld.”
Het MTH-team van ZONL, dat medisch technische handelingen uitvoert, bestaat uit 11 gespecialiseerde verpleegkundigen. Zij richten zich op specialistische zorg thuis. “Cliënten hoeven voor complexe technische zorg niet altijd naar het ziekenhuis, maar kunnen dit ook steeds meer thuis ontvangen in de eigen vertrouwde omgeving. Daarbij kun je denken aan spinale pijnbestrijding, complexe wondverzorging, chemotherapie of bijvoorbeeld dialyse”, vertelt MTH-verpleegkundige Salomé Vlasma.
Specialistische zorg thuis
“Toen alvleesklierkanker bij me werd geconstateerd, werd al snel duidelijk dat het er niet positief uitzag”, vertelt Natalie. “Gelukkig kon ik door het inschakelen van de Zorggroep met het aanbrengen van een PICC-lijn een deel van mijn behandeling thuis ondergaan.” Een PICC-lijn is een centraal infuus tussen de ader van de bovenarm en grote holle aders in de borstkas. Zo hoeft niet steeds opnieuw geprikt te worden en wordt beschadiging aan bloedvaten voorkomen. “De verpleegkundigen van het MTH-team komen niet alleen langs voor het aanleggen en verzorgen van de PICC-lijn, maar ze doen veel meer dan dat. De afgelopen maanden zijn er verschillende complicaties geweest, waarbij ze altijd naar een oplossing zochten. Ze bieden écht persoonlijke aandacht en hebben ook oog voor mijn man en kinderen.”
Een lach en een traan
Natalie hoort regelmatig van de specialisten dat mensen meestal anders omgaan met een situatie als die van haar: “Er is geen boekje waarin staat hoe je je moet gedragen. Dat ik eerlijk en kwetsbaar durf te zijn, maakt dat de verpleegkundigen juist ook open terug durven te zijn. Zo ontstaan er mooie en eerlijke gesprekken. Ik kan mezelf bij ze zijn. Ik kan positief zijn, maar mag ook mijn tranen laten zien.” Salomé beaamt dit: “Het is fijn wanneer cliënten open zijn. Wanneer ze vertellen wat er in hun omgaat, kunnen wij des te beter betrokken zorg aanbieden. Door elkaar feedback te geven, leren we veel van elkaar.” Hoe ernstig de situatie van Natalie ook is, ze blijft oog houden voor een ander: “Ik zie hoe zwaar het werk van Salomé en haar collega’s is. Ze maken veel mee. Veel verschillende cliënten, met ieder een heftig verhaal.
Ervaren en bekwaam
Natalie vindt het belangrijk dat meer mensen afweten van het waardevolle werk van het MTH-team van ZONL: “Veel mensen gaan voor ‘save’ en kiezen voor behandeling in het ziekenhuis. Daar zitten de specialisten en kunnen ze op de bel drukken als ze hulp nodig hebben. Ik wil mensen, die in een soortgelijke situatie zitten, laten weten dat je echt kan vertrouwen op de ervaren en zeer bekwame MTH-verpleegkundigen. Je hoeft maar te bellen en ze staan voor je klaar. Ze hebben super veel kennis en denken op allerlei vlakken goed met je mee. Zeker in coronatijd is het zo fijn om thuis je behandeling te kunnen voortzetten. Ik weet niet hoe lang ik nog heb, dus ik wil deze kostbare tijd zoveel mogelijk met mijn gezin doorbrengen.”
Mogelijkheden creëren
“Wij deinzen niet terug voor complexiteit,” vertelt Salomé. “Vooral in deze tijd proberen we te denken in oplossingen, om de ziekenhuizen niet over te laten lopen. Veel behandelingen worden hier uitgesteld, wegens het hoge aantal coronapatiënten. Met het MTH-team van Zorggroep Oude en Nieuwe Land proberen we hierin een helpende hand te bieden, door waar mogelijk de behandeling thuis voort te zetten. Zo functioneren wij vaak als schakel tussen partijen zoals het reguliere wijkteam en artsen in het ziekenhuis. Ook werken we nauw samen met huisartsen. Samen maken we meer mogelijk voor de cliënt.”