‘De plannen voor het nieuwe gezondheidscentrum zijn innovatief, uitdagend en daarom ook best spannend,’ vertelt Evert Koekkoek. ‘Zoveel zorgverleners van verschillende organisaties die binnen en buiten het gezondheidscentrum samenwerken op één locatie is uniek in Nederland. Als afgevaardigde van de cliëntenraad is het uitermate interessant om de ontwikkelingen op de voet te volgen én kritisch mee te denken over de plannen.’
Klankbordgroep
Alle vertegenwoordigers van de cliëntenraden komen samen in een klankbordgroep. Ze overleggen met de stuurgroep en volgen de ontwikkelingen en voortgang van het gezondheidscentrum. Evert: ‘Als sparringpartner denken wij mee, geven wij nieuwe inzichten en advies voor de plannen die er liggen. Wij stellen vragen om erachter te komen waarom bepaalde besluiten zijn zoals ze zijn. En vooral: zijn ze in het belang van de patiënt en cliënt?’ Ook zijn welzijnsorganisaties betrokken; gaat het daarbij niet alleen om zorg maar óók om preventie en welzijn?
Efficiënt samenwerken
‘De meeste aandacht is nu uitgegaan naar de locatie, het gebouw en de inrichting, vervolgt Evert. ‘Wij kijken bijvoorbeeld mee hoe alle partijen straks gaan samenwerken in gemeenschappelijke ruimten en gebruikmaken van dezelfde faciliteiten, zoals het laboratorium, bloedprikken, röntgenapparatuur, spreekkamers en onderzoekruimtes. Hoe richt je dat op een logische manier in en zorg je ervoor dat het aantal vierkante meter zo efficiënt en effectief wordt gebruikt voor zorg? Het doel is dat wanneer een patiënt of cliënt binnenkomt in het gezondheidscentrum, deze de zorg krijgt die vanuit patiëntpaden en ketenzorg naadloos op elkaar aansluit, ongeacht de verschillende zorgverleners. Daar moet de patiënt of cliënt niets van merken. Wij kijken daarom onder andere mee naar de looproutes in het gezondheidscentrum. Zijn deze logisch voor de patiënt en cliënt? En zit alle benodigde zorg en faciliteiten dichtbij elkaar? Daarbij kijken we bijvoorbeeld ook naar de toegankelijkheid. Kunnen mensen met een beperking het gezondheidscentrum goed betreden en hun weg vinden? Dat zijn interessante vraagstukken. Onlangs nog, in de klankbordgroep van 24 september, kwam toegankelijkheid in de ontwerpfase van het gezondheidscentrum aan de orde.’
Zorginnovatie
Een ander belangrijk onderdeel waar de vertegenwoordigers van de cliëntenraden bij betrokken zijn, is de manier waarop zorg wordt verleend in de regio Noordoostpolder en Urk. Evert: ‘De woongebieden in de regio zijn wijdverspreid, mede daarom is een stabiele en duidelijke zorginfrastructuur essentieel. Zorginnovatie is een gezamenlijk aspect waarmee in de regio iedere inwoner te maken krijgt. Niet alleen op de fysieke locatie in Emmeloord, maar bijvoorbeeld ook thuis met zorg op afstand door middel van eHealth en telemonitoring. Een recente ontwikkeling is bijvoorbeeld het thuis monitoren van vrouwen met zwangerschapshypertensie. Deze vrouwen krijgen zorg in hun eigen huis, waardoor ze niet onnodig naar het gezondheidscentrum hoeven te komen of nog verder; naar het ziekenhuis. Dat zijn mooie ontwikkelingen die in de toekomst een steeds belangrijkere rol gaan spelen in deze regio.’
Unieke samenwerking
Samenwerken met verschillende cliëntenraden van verschillende zorgverleners heeft Evert nog niet eerder op deze manier meegemaakt. ‘Het is een unieke samenwerking, maar het project is ook uniek. Dus zo gek is dat niet,’ vertelt Evert. Naast de interessante gesprekken en vernieuwende inzichten voor het gezondheidscentrum en zorg in de regio, blijven Evert en zijn collega’s van andere cliëntenraden altijd scherp op continuïteit, de veiligheid en de kwaliteit van zorg voor patiënten en cliënten in het nieuwe gezondheidscentrum.